W ubiegłym roku rynek luksusowych smartfonów, które kosztują 600 dolarów i więcej, zdominował po raz kolejny Apple. Według Counterpoint Research, amerykański gigant posiadał 71% udziałów na światowym rynku smartfonów klasy premium w 2023 roku. Choć Apple nadal rządził i dzielił w tym segmencie, to jednak stracił nieco udziałów w porównaniu z 2022 rokiem, kiedy to kontrolował 75% globalnego rynku urządzeń premium.
Do niewielkiego spadku pozycji iPhone’a przyczyniło się kilka czynników. Po pierwsze, Huawei wypuścił swoje pierwsze flagowce z 5G od trzech lat. Po drugie, Samsung minimalnie umocnił się w segmencie premium, zwiększając swój udział z 16% do 17% w zeszłym roku, co dało mu drugie miejsce za Apple. Flagowa seria Galaxy S23 sprzedawała się dobrze w 2023 roku, a koreański gigant wydał najnowsze wersje swoich składanych smartfonów, Galaxy Z Fold 5 i Galaxy Z Flip 5. Ten drugi, będący klapką, zyskał znacznie powiększony zewnętrzny ekran do 3,4 cala, co znacząco zwiększyło popyt na najpopularniejszy składany telefon na świecie.
Niespodziewany powrót Huaweia na rynek z serią 5G Mate 60 pozwolił chińskiemu producentowi zająć trzecie miejsce na rynku smartfonów premium w zeszłym roku z 5% udziałem. To wzrost aż o 67% w porównaniu do 3% udziałów w 2022 roku. Zapowiedź flagowej serii P70 na początku tego roku może pomóc Huaweiowi w dalszym zdobywaniu klientów w Chinach, gdzie konsumenci chcą wspierać krajowego producenta mimo amerykańskich sankcji.
Jednak prawda jest taka, że Huawei będzie musiał opracować sposób na produkcję czołowych układów poniżej 7 nm, jeśli chce pozostać istotnym graczem na rynku urządzeń premium. Czwarte miejsce zajęło Xiaomi z 2% udziałem, a piąte Oppo z 1% globalnego rynku smartfonów klasy premium w 2023 roku.
Prognozuje się, że globalne dostawy smartfonów spadną o 5% w 2023 roku, osiągając najniższy poziom od prawie dekady. Szacuje się, że smartfony premium odpowiadały za 25% ubiegłorocznej sprzedaży na świecie i 60% przychodów. Ultra-premium, czyli telefony powyżej 1000 dolarów, stanowiły jedną trzecią wszystkich sprzedanych urządzeń klasy premium.
Sprzedaż luksusowych smartfonów notowała w ostatnich latach silny wzrost. W 2016 roku stanowiły one zaledwie 6% całkowitej światowej sprzedaży, podczas gdy w 2023 roku ich udział ma sięgnąć 24%. Starszy analityk Counterpoint, Varun Mishra, powiedział: „Obserwujemy zmianę wzorców zakupowych na rynku smartfonów. Biorąc pod uwagę znaczenie, jakie smartfon posiada, konsumenci są skłonni wydać więcej na wysokiej jakości urządzenie, z którego będą mogli korzystać dłużej”.
Jednak nie wszystkie zakupy drogich smartfonów wynikają z chęci posiadania trwalszego sprzętu. Niektórzy kupują je po to, by pokazać się z marką-symbolem statusu. Jak twierdzi Mishra z Counterpoint, „Posiadanie najnowszych, najlepszych flagowców stało się dla wielu konsumentów, zwłaszcza na rynkach wschodzących, symbolem statusu. Przeskakują oni bezpośrednio ze średniej półki cenowej do segmentu premium. Co więcej, urządzenia te stają się coraz bardziej przystępne cenowo dzięki promocjom i opcji finansowania.”